کنار جاده رشت لاهیجان ، جنب پمپ بنزین ، یک فرش فروشی با حسی متفاوت ، شروع پروژه با این فروضات همراه بود
با توجه به زاویه دید ا صلی پروژه ( از جاده) و سرعت زیاد حرکت اتومبیلها و همچنین دید نما جانبی از نزدیک ( پمپبنزین ) ؛ فرم کلی به شکل چند حجم بزرگمقیاس قرارگرفته درکنارهم طراحی شد . که جدارههایی با عناصر ریزمقیاس دارد.
نمای پروژه و جزئیات فضاهای داخلی آن نیز همچون ساختار کلی پروژه ، بر اساس این موضوع شکل گرفت که بیانگر تار و پود و گره های قالی باشند . گویی که گره ها در حال بافته شدن هستند و به سمت پایین متراکم شده و ساختار یک قالی بزرگ را تشکیل میدهند.
از آنجا که پروژه به شکل یک حجم و نه یک سطح توسط بیننده درک میشود ، وجود یک صفحه مورب در گوشه شمال غربی پروژه باعث آزاد شدن خط آسمان گردید و وجود صفحه مورب دیگری در راهرو ورودی موجب آن شد که حس پیمودن این راهرو ، حس پیمودن یک مسیر تنگ ، باریک و یکنواخت نباشد.
هر گره ای که قالی باف هنرمند بر پیکره تار و پود میزند ، همچون پرتو نوریست که از دار قالی ساطع میشود. لذا ، نورپردازی نما و فضای داخلی پروژه نیز با پیروی از این اصل طراحی گردید و چراغی داخل هر یک از گره های نمادین قالی قرار گرفت.
در طراحی جزئیات فضاهای داخلی و نمای پروژه نیز همچون ساختار کلی ، با نگاه به مراحل بافت فرش شکل گرفت .بهطوریکه بیانگر تاروپود و گرههای قالی باشند. گویی که گرههایی در حال بافته شدن هستند و هر چه به سمت پایین کشیده میشوند ، متراکمتر شده و ساختار انتزاعی یک قالی بزرگ را تشبیه میکنند .
روند طراحی با بررسی فرم و ساختار فرش و قالی شکل گرفت . در ابتدا فرم آبستره آن استخراج شد و سپس چهار حجم بر این اساس در کنار هم قرار گرفتند . سه عدد از آنها عملکرد «فضای گالری فرش» دارند . حجم قرارگرفته در جنوب شرقی ( با توجه به سیرکولاسیون و نورگیری) عملکرد سایر کاربریها را در خود جایداده است . فضایی با دهانه 12 متری موردنیاز کارفرما نیز در هسته مرکزی این چهار حجم قرارگرفته و دسترسی ورودی و ارتباطات عمودی نیز در فضایی میانه این احجام قرار دارد .
وجود راهرویی که در میان دو حجم شمالی باعث میشود که درب ورودی بنا ، بهجای جداره ، به مرکز حجم نزدیک باشد. بهاینترتیب بیننده پس از وارد شدن به سالن 12 متری مرکزی ، با آن فضا مواجه میشود و ارزش چهار فضای گالری منتهی ، تقریباً مساوی است.
از آنجا که ساختمان به شکل یک حجم و نه یک سطح توسط بیننده درک میشود؛ سقف گوشه شمال غربی پروژه به شکل یک صفحه مورب برش خورده است. این برش مورب باعث آزاد شدن خط دیده به آسمان و ادراک بهتر حجم برای عابر پیاده و سواره میگردد . برش مورب دیگری نیز در راهرو ورودی قرار دارد . این گشودگی موجب آن میشود که حس پیمودن این راهرو ، حس پیمودن مسیری تنگ ، باریک و یکنواخت نباشد.
کنار جاده رشت لاهیجان ، جنب پمپ بنزین ، یک فرش فروشی با حسی متفاوت ، شروع پروژه با این فروضات همراه بود
نمای پروژه و جزئیات فضاهای داخلی آن نیز همچون ساختار کلی پروژه ، بر اساس این موضوع شکل گرفت که بیانگر تار و پود و گره های قالی باشند . گویی که گره ها در حال بافته شدن هستند و به سمت پایین متراکم شده و ساختار یک قالی بزرگ را تشکیل میدهند.
از آنجا که پروژه به شکل یک حجم و نه یک سطح توسط بیننده درک میشود ، وجود یک صفحه مورب در گوشه شمال غربی پروژه باعث آزاد شدن خط آسمان گردید و وجود صفحه مورب دیگری در راهرو ورودی موجب آن شد که حس پیمودن این راهرو ، حس پیمودن یک مسیر تنگ ، باریک و یکنواخت نباشد.
در طراحی جزئیات فضاهای داخلی و نمای پروژه نیز همچون ساختار کلی ، با نگاه به مراحل بافت فرش شکل گرفت .بهطوریکه بیانگر تاروپود و گرههای قالی باشند. گویی که گرههایی در حال بافته شدن هستند و هر چه به سمت پایین کشیده میشوند ، متراکمتر شده و ساختار انتزاعی یک قالی بزرگ را تشبیه میکنند .
هر گره ای که هنرمند قالیباف بر پیکره آن میزند ، همچون پرتو نوری است که از دل این تاروپود ساطع میشود. نورپردازی نما و فضای داخلی پروژه نیز با پیروی از این اصل طراحی گردید و چراغی داخل هر یک از گرههای تاروپود قالی نمادین قرار گیرد.
1. فضای ورودی و استقبلا
2. سالن با دهانه دوازده متری جهت چیدن اقلام
3. انبار موقت
4. فروش و کنترل
5. فضای کارگری و رختکن
6. شست و شو
7. سرویس بهداشتی
8. آبدار خانه
1. پلکان ورودی به بخش مدیریت
2. اتاق مدیریت و جلسات
3. رختکن ، انبار و سایر فضای جانبی میدیریت
4. بارگیری فرش ( ورودی مستیقم سالن)
5. محل نگهبانی ورودی
6. فضای بازی کودکان
7. دسترسی انبار و اتوموبیل اتش نشانی
1. قالیچه ها و پادری ها
2. کفپوش و موکت
3. مونیتورینگ داخلی
4. انبار وسایل داخلی و پلکان دسترسی به پشت بام
5. سرویس بهداشتی
1. انبار
2. اسانسور هیدرولیکی
3. تاسیسات